Netīšām uzkāpu kaķim, steigā noslaucīju rokas un skrēju uz otru istabu pēc telefona. Paceļu klausuli — atkal pilnīgs klusums. Un šis nebija pirmais tāds zvans…
Sākumā domāju, ka kāds vienkārši sajauc numuru. Taču, kad tas atkārtojās vēl un vēl, kļuva skaidrs, ka nejaušība te vairs nav vainojama. Piezvanīju draudzenei, un izrādās — arī viņai pēdējā laikā zvana sveši numuri, bet tiklīdz viņa paceļ, līnija pārtrūkst.
Tā kā darbs prasa atbildēt uz visiem zvaniem, viņa to jau pieņēmusi kā daļu no savas ikdienas – pat ironiski nosauc par “karmu”. Mēģinājām saprast, kāpēc vispār kāds zvanītu, ja nav nodoma runāt. Draudzene, ar savu dzīvo iztēli, ātri izvirzīja vairākas versijas – vienu pēc otras, katru interesantāku. Nolēmu, ka jācenšas noskaidrot, kas īsti notiek.
Godīgi sakot, es nekad neko nepirkšu no tiem, kas savus pakalpojumus reklamē ar uzbāzīgiem zvaniem. E-pasti vēl būtu pieciešami, bet zvanīt uz telefonu — tas jau ir par traku. Man zvana ne tikai draugi, bet arī kurjeri, speciālisti par pārbaudēm vai vizītēm.
Es vienkārši nevaru atļauties ignorēt zvanus. Mana draudzene, kura strādā pārdošanā, to saprot vēl labāk — viņai nepazīstami numuri ir ikdiena, un neviens no tiem nav vienkārši atmetams.
Īpaši kaitinoši ir, kad telefons palicis mājās, un es esmu dārzā, rokas netīras, skrienu pie telefona, bet tur vai nu nevēlams zvans, vai noraidīts zvans. Numura identifikatori bieži nepalīdz. Es jau pat paspēju izskriet līdz telefonam, nobučot rokas tīrībā, un laiks ir pagājis pilnīgi velti!
Ar nevēlamiem zvanītājiem vismaz kaut kā saproti — ja viņi turpina to darīt, tad acīmredzot tas kaut kā strādā. Bet kādēļ zvanīt un uzreiz nolikt klausuli? Tas ne tikai kaitina, bet arī sāk izraisīt bažas. Mūsdienās, kad apkārt ir pilns ar krāpniekiem, ir grūti nepārdzīvot. Un vēl jo vairāk, ja esi tāds cilvēks kā mana draudzene, kas uztraucas par katru sīkumu.
Es nolēmu izpētīt, kas ir aiz šiem zvaniem, kāpēc viņiem tas ir vajadzīgs un kā reaģēt uz zvaniem, kas tūlīt pat tiek noraidīti.
Ir dažas būtiskas lietas, kas jāzina, lai pasargātu sevi.
Turpinājumu lasiet nākošajā lapā
Izrādījās, ka šie zvani arī ir saistīti ar nevēlamiem zvaniem. Zvana ne tie, kas kaut ko pārdod, bet gan tie, kas pārdod mūsu tālruņa numurus spameriem. Vai jūs gribat, lai jūsu numurs tiktu pārdots? Es arī ne! Šādām datu bāzēm izmanto ne tikai spameri, bet arī telefona krāpnieki, kas ir vēl sliktāk.
Problēma ir tā, ka tālruņa numuri bieži pāriet no viena īpašnieka pie cita, tiek izņemti no apkalpošanas vai izmantoti viedierīcēs. Bet nevēlamie zvani maksā naudu, un spameri maksā par katru zvanu.
Lai atjauninātu tālruņa numuru datu bāzi, tiek veikti šādi zvani. Roboti piezvana uz dažādiem numuriem un reģistrē, vai numurs ir aktīvs un vai cilvēks atbild. Vēl attīstītākas programmas spēj atpazīt runu un vākt informāciju par abonenta dzimumu un vecumu. Šāda datu bāze jau ir dārgāka.
Ko darīt?
Pirmkārt, neatbildiet uz zvaniem no nepazīstamiem numuriem, ja negaidāt svarīgu zvanu, piemēram, no kurjera.
Otrkārt, ja esat atbildējis, nesāciet sarunu pirmais. Nesakiet “Sveiki” vai “Es klausos”. Tas ne tikai apstiprinās, ka numurs ir aktīvs, bet arī sniegs krāpniekiem papildu informāciju.
Īpaši svarīgi tas ir vecāka gadagājuma cilvēkiem, kurus krāpnieki uzskata par vieglu mērķi.









